Poslech rádií je díky internetu možný odkudkoliv na světě. V dnešní době sociálních médií a streamovacích služeb má rozhlas tak trochu nevděčnou roli. Není vidět. Mladší generace dávají přednost video obsahu a mít doma Netflix nebo se dívat na HBO je běžným statusem. Stejně jako konzumovat Youtube, Instagram nebo TikTok. Ale i audio služby typu Spotify dokáží nabídnout atraktivní obsah doslova ihned a na kliknutí.
Typická rádia, jak je známe ještě z dob analogového vysílání, sice z velké části přešla na digitální vlnu a umí připojit k vysílání dodatečné informace na displaye našich speciálních audio rádio přehrávačů, ale jejich vlastní podstata se nezměnila. Podle osobní preference si naladíme konkrétní stanici a z jejího programu si vybereme oblíbený pořad a čekáme, až jej budou vysílat. Hodně pořadů, zvláště veřejnoprávního vysílání, je dnes k dispozici „napořád“ a můžeme jej poslouchat jako podcast.
Já osobně jsem na rádiu vyrostl a i dnes dám přednost poslechu než koukání na obrazovku. Televizi v rodině máme, ale jenom pro případ, když si chceme pustit nějaký film, který si předem vybereme, zajistíme z internetu a potom si jej přehrajeme . Takové soukromé domácí kino.
Technické možnosti poslechu rádií jsou dnes hodně široké, od poslechu přes „klasické“ rádio, přes různé multimediální bedýnky, až po příjem přes nabídky kabelových nebo IPTV poskytovatelů, kteří kromě desítek televizí nabízí i hromadu rádií. A samozřejmě je oblíbený poslech přes „appky“ v mobilech, na tabletech nebo operačních systémech počítačů. Každému podle jeho chuti, to je skvělé.
Pokud se podíváme na formy a formáty vysílaných rádií, rozdělím je do dvou základních skupin. První jsou rádia standardního stylu s programovou nabídkou a předem přesně vyhrazenými časy na jednotlivé programy. Druhou tvoří rádia „kurátorsky“ připravovaná, případně s obsahem generovaným počítačem podle různých algoritmů.
Hlavnímu zájmu se u mně dostává těm „kurátorsky“ sestavovaným, o nich budu chtít dále psát. Ukazují obrovský potenciál, který je bohužel dnes výše uvedenými trendy v konzumaci médií neprávem opomíjen.
Jsem fanouškem výrobků od firmy Apple a vlastním a využívám jejich perfektně propracovaný ekosystém. IPhone, iPad, Macbook, Airpod, dříve také iWatch a iPod. Kvůli mobilitě a praktičnosti omezím další výklad na prostředí iPhonu, resp. na aplikace dostupné v českém Apple Appstore (vynechávám tedy aplikace ke stažení a používání přes VPN služby, které se oficiálně nenabízí pro náš trh).
Otestoval jsem několik služeb, které obsahují vyšší jednotky až desítky profesionálně připravovaných rádií. Všechny služby, které uvedu, mám na svém mobilu a používám je. Patří mezi ně:
- Classical Music – Relax Radio (Digitally Imported, Inc.)
- DI FM Radio (Digitally Imported, Inc.)
- ROCKRADIO (Digitally Imported, Inc.)
- Jazz Radio (Digitally Imported, Inc.)
- Zen Radio (Digitally Imported, Inc.)
- Radiotunes (Digitally Imported, Inc.)
- Rock Antenne (ANTENE BAYERN GmbH & Co. KG)
- Antenne Bayern (ANTENE BAYERN GmbH & Co. KG)
- Klassik Radio Lite (Klassik Radio AG)
(Doplnit ještě služby TuneIn, myTuner Pro, AccuRadio, Rádio Online Česká, Youradio, radio.net, radia.cz – pouze v rozsahu specializovaných stanic, vynechat klasická rádia)